Christien Bok heeft het over platforms en platformisering om interactie tussen vraag en aanbod te stroomlijnen zoals bij AirBnB, Tikkie en Thuisbezorgd.nl. Veel transacties spelen zich tegenwoordig af via platforms. Dit noemen we platformisering. Hoe meer gebruikers en aanbieders hoe aantrekkelijker het platform is voor beide partijen: The winner takes it all.Gebruikers betalen voor het gebruik van een platform met hun data. Zou jij een gratis kopje koffie accepteren in ruil voor jouw locatiegegevens op je telefoon? Zieyoutu.be/AYXM56YJWSo
De Big 5: Microsoft, Amazon, Google, Facebook en Apple. Zij bieden de infrastructuur waar bijna alle apps gebruik van maken. Platforms gaan niet netjes om met de data van hun gebruikers; brengen publiek waarden in gevaar: privacy, veiligheid, transparantie, betrouwbaarheid, controleerbaarheid.
Platforms in het onderwijs: onderwijs is een erg interessant markt voor platforms, continue straat van nieuwe studenten/gebruikers. Een paar voorbeelden Coursera, Google for Education, Stucomm, PlagScan, Hubert, Office365 for Education, Amazon for Education. Naast publieke waardenheeft het onderwijs ook nog Onderwijswaarden: kwaliteit,toegankelijkheid, keuzevrijheid, bildung.
Platforms maken gebruik van gesloten standaarden. Open standaarden bieden veel meer controle en uitwisselbaarheid.Zoals bv. Eduroam en Surf Conext.
Het onderwijs heeft een taak om onze studenten en hun data te beschermen. Privacy (maar hoe als de student alumnus wordt?), micro credentialing, bv. Coursera en data van studenten zoals behaalde resultaten zijn erg interessant voor leveranciers van platforms.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten