dinsdag 5 november 2019

De kracht van een popup escape room

Sylvia Moes en Rogier van de Blaak - VU

Pop-up escape rooms worden gebruikt bij de introductiedagen bij de VU. Een pop-up escape room is een tijdelijke escape room met middelen (meubels) die er al zijn. Tijdelijk, snel op te bouwen en af te breken. Doel is om studenten een andere ervaring te geven, intrinsieke motivatie te ondersteunen en dat studenten elkaar snel leren kennen (tijdens de introductie) en om studenten in korte tijd te laten ontdekken dat betrouwbare informatie niet altijd te Googelen is.

De opzet is dat de totale puzzel in een kwartier is op te lossen. Daarom is het spel beperkt tot drie opdrachten die in de ruimte verborgen zijn. De antwoorden zijn te vinden op internet. De antwoorden geven ook hints over waar de overgebleven opdrachten te vinden zijn, bv. drie cijfers (zoek dus een cijferslotje).

De opdrachten sluiten aan bij een theoretisch kader, in dit geval informatievaardigheden. De vaardigheid om informatie op te zoeken en te beoordelen. Strategisch zoeken, betrouwbaarheid beoordelen, misbruik van informatie en metaliteracy zijn daarbij belangrijke vaardigheden.

Lessons learned:

  • Positieve reacties van studenten, hoge waardering; interesse in de antwoorden en teleurstelling als het niet lukt (intrinsieke motivatie).
  • Houd het simpel, geen dubbele wanden. Dat bouwt lastig op.
  • Locatie is koning, op een drukke plek is inschrijven niet nodig; is de locatie ergens achteraf dan wel! Laat teams zich dan tijdig inschrijven.
  • Van bedenken tot en met uitvoeren is de totale tijdsinvestering ca. 90 uur.

Sylvia en Rogier willen het werken met pop-up escaperooms verder thematisch doorontwikkelen, op basis van erfgoedobjecten; storytelling; gebruikmaken van video om studenten mee te nemen in het verhaal; geïntegreerde opdrachten en verbreden van de context.

Geen opmerkingen: