dinsdag 3 februari 2009

Een probleem in perspectief

Gisteren moest ik mijn project HanzeCommunity stopzetten. Het doel was de organisatorische implementatie van SharePoint. Met zo’n 25 gebruikers zouden we een start maken met het gebruik van de collaboration functies van SharePoint. Tussen nu en de zomer zouden we met elkaar gebruikerservaringen opdoen, valkuilen ontdekken, elkaar uit die valkuilen helpen en ten minste vijf mooie samenwerkingsomgevingen (SharePoint sitecollections) neerzetten. Mijn projectteam zou daarbij voor de gebruikersondersteuning zorgen, gebruikerservaringen gestructureerd verspreiden en alles samenbrengen in (online) handleidingen, helppagina’s, tips en trucs, een FAQ-lijst, enz.

Helaas bleek gisteren dat het bij ICT door nog onbekende technische problemen voor de vijfde keer niet gelukt was om SharePoint live te brengen. Ja, de oplevering was al viermaal uitgesteld, waardoor mijn project behoorlijk onder druk was komen te staan. Toen we vorig jaar in mei of juni de eerste ideeën vormden, dachten we nog dat we in september of oktober konden starten. Dat werd al vlug januari, in de planning had ik rekening gehouden met maximaal één maand ruimte om onverwachte problemen op te lossen. Die maand was gisteren verstreken…

Gisteren eindigde de dag met wat inleidende beschietingen van ICT naar mij en terug, via telefoon en mail. Vandaag gaan we het meer gestructureerd aanpakken via een impact analyse. Het thema wordt “een probleem in perspectief”. Waardoor is het probleem ontstaan en wat zijn de gevolgen? Eerst vanuit het perspectief van mijn projectteam. Dat perspectief wil ik vrij letterlijk nemen. Als je tegen een berg aankijkt zie je andere dingen dan wanneer je op de berg staat. Dus wat zien wij, wat denken wij, wat vinden wij en wat concluderen wij door tegen de berg aan te kijken? Daar kan ICT dan hun perspectief aan toevoegen.

Toen ik gisteren naar huis ging was ik behoorlijk chagrijnig. Vooral door de mailwisseling met ICT. Vandaag heb ik een plan van aanpak, dat gaat leiden tot een duidelijk beeld waar mijn opdrachtgever mee verder kan. Kortom: I’m on the roll again.