Morgen (di. 6 jan 2008) geef ik voor het basisteam van het Instituut voor Facility management van de Hanzehogeschool een workshop Peer Assessment. Het basisteam bestaat uit die docenten die voornamelijk aan de propedeusestudenten les geven. Ze willen graag weten waarvoor ze Peer Assessment kunnen inzetten en wat er met Peer Assessment zoal kan en mag. Het moet een actieve workshop worden, dus niet alleen een lezing. De docenten moeten met een concrete opdracht aan de gang.
Voor de inleiding heb ik een korte presentatie gemaakt, die je hier kunt bekijken. De kern van mijn verhaal is dat Peer Assessment eigenlijk beter Peer Feedback genoemd kan worden, omdat het een onderdeel uit moet maken van het leerproces. Bij Peer Assessment wordt vaak gedacht aan een beoordeling door mede-studenten. Dat vindt dus plaats aan het eind van het leerproces van een onderwijseenheid. Feedback heeft juist een functie tijdens het leerproces, en Peer Feedback kan een aanjager zijn voor de refelectiestap uit de leercylus van Kolb.
Na mijn korte inleiding wil ik de docenten aan het werk zetten met het maken van een klein plan(netje) van aanpak. Ze gaan in 2-tallen een opzetje maken waarmee ze bij wijze van spreken morgen met Peer Feedback aan de slag kunnen in hun lessen. Ik geef ze bewust geen formats, checklisten of andere instrumenten mee. Wel een aantal valkuilen en wat tips over hoe die te vermijden. Het is de bedoeling dat ze eerst zelf gaan nadenken over het geven van goede feedback en hoe ze studenten kunnen ondersteunen bij het geven van feedback aan hun mede-studenten.
Binnenkort kun je in mijn Edublog lezen hoe het gegeaan is.
maandag 5 januari 2009
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
4 opmerkingen:
Hoi Erwin,
Ben vooral benieuwd naar de instrumenten. En begrijp ik dat je peer assessment achteraf niet interessant vindt?
Is natuurlijk inhoudelijk altijd veel over te zeggen. Studenten moeten denk ik vooral ondersteund worden bij het leren omgaan met zuiver kijken naar anderen, dus ook naar medestudenten. Leuke presentatie! Afwisselend, ziet er aantrekkelijk uit. Wat dat betreft heb ik nog veel te leren. Ben benieuwd naar hoe het was voor de collega's.
@dirkpaul ik zie peer assessment dus als een middel voor refelctie, en dat werkt het beste als je het *in* het leerproces toepast en niet pas na afloop. Maar je kunt niet altijd kiezen voor het beste. Als een student achteraf feedback krijgt van een medestudent zal hij daar misschien beter naar luisteren dan feedback achteraf van de docent. Dus... peer feedback achteraf is niet oninteressant, maar tijdens het leerproces is het interessanter
@Sia ben nog niet toegekomen aan een blogpost over de workshop zelf. Dan maar even kort als reactie: de docenten voinden het erg interessant en na afloop kreeg ik complimenten van zowel hen ("we hebben er echt wat aan") als van de teamleider ("goed aangepakt, veel kans voor discussie"). Over de inhoud volgt zeker nog een blogpost.
Een reactie posten