tag:blogger.com,1999:blog-2728370101046062121.post380415151697484309..comments2023-02-23T02:13:01.957-08:00Comments on Erwin's EduBlog: Slecht gemaakt tentamenErwin de Beerhttp://www.blogger.com/profile/02727586019524115508noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-2728370101046062121.post-15172728196505800542008-12-15T11:14:00.000-08:002008-12-15T11:14:00.000-08:00Na aanleiding van de tentamens wil ik hierop ook e...Na aanleiding van de tentamens wil ik hierop ook even reageren.<BR/><BR/>Ik ben het gedeeltelijk eens met de reactie van Willem, er zullen genoeg studenten zijn die er te weinig tijd in stoppen en dit als een kans zien om te klagen. Laten we ons toch proberen te richten op de mensen die wel hun best hebben gedaan.<BR/><BR/>Toch heb ik het tentamen ook gemaakt en deze was lastig zelf heb ik een 5,2 gehaald dit is natuurlijk zonde. Wat me echter verbaast is dat er achteraf nog vragen uit het tentamen zijn gehaald om wat voor reden dan ook. Dit kan voor sommige mensen die net een onvoldoende hebben gescoord een nadeel zijn. Daarnaast vind ik de gestelde normering erg hoog. (vooral als in een tentamen achteraf nog vragen weghaald worden of weggelaten worden), dit duidt alleen maar op een slecht tentamen.<BR/><BR/>Voor de rest wil ik aangeven dat de lesstof/boek erg saai is, desondanks vind ik dat de colleges slecht aansluiten op de kern van de tentamens MFO.Icehttps://www.blogger.com/profile/05947865869342635977noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2728370101046062121.post-59612788679875290232008-12-15T02:16:00.000-08:002008-12-15T02:16:00.000-08:00@ Maartje,Ik kan me voorstellen dat mijn toon wat ...@ Maartje,<BR/><BR/>Ik kan me voorstellen dat mijn toon wat hard en bot overkomt. In jouw geval is dat niet de bedoeling.<BR/>Het probleem wat ik echter in mijn omgeving zie, is dat er nog teveel studenten zijn die simpelweg niet studeren en wel moord en brand schreeuwen op het moment dat er een onvoldoende wordt gehaald.<BR/>En die studenten moeten gewoon eens een aan de slag gaan i.p.v. de mogelijkheid krijgen om weer te evalueren en daarin ook de reden tot excuus vinden.<BR/><BR/>Zoals ik jouw verhaal lees zou het zinvol zijn om 'te leren' hoe je een tekst van Keuning tot je moet nemen. Door alles te lezen heb je hard gestudeerd, maar het klinkt een beetje cru maar effectief was het niet.<BR/>Op het moment dat je duidelijk wordt 'wat' de kern is, moet het echt mogelijk zijn om een voldoende te halen.Unknownhttps://www.blogger.com/profile/16104864497393685599noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2728370101046062121.post-83313642379599003082008-12-15T00:01:00.000-08:002008-12-15T00:01:00.000-08:00Ik zou graag even willen reageren op Willem. Ik vi...Ik zou graag even willen reageren op Willem. <BR/>Ik vind het incorrect dat hij dit zomaar suggereert!<BR/>Ik ben een eerste jaars student, ik heb alle lessen van MFO gevolgd juist omdat ik dit een moeilijk vak vond. Verder heb ik elke bladzijde gelezen van het boek en er wel degelijk aandacht aan besteed.<BR/><BR/>Ik heb helaas een 5.2, waar ik zeer van baal. Wat hier de precieze reden van is weet ik echt niet, maar ik kan wel zeggen dat ik er wel degelijk tijd in gestoken heb.Maartjehttps://www.blogger.com/profile/05458933207324832421noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2728370101046062121.post-69804206142463469082008-12-14T12:12:00.000-08:002008-12-14T12:12:00.000-08:00Er is blijkbaar veel te doen om de tentamens MFO. ...Er is blijkbaar veel te doen om de tentamens MFO. Als student voel ik mij geroepen om hier mijn mening over te geven. Ik kan dan echter alleen putten uit mijn eigen ervaring en wat ik om mij heen zie gebeuren.<BR/><BR/>De argumenten die zijn aangedragen, als: <BR/>- vragen komen 2x voor<BR/>- veel dezelfde vragen (stellingen etc)<BR/>Beschouw ik als weinig zinvol.<BR/>Op het moment dat een vraag een aantal maal in het tentamen zit, kun je ook net zo makkelijk 'punten pakken'.<BR/><BR/>En wat betreft de stellingvragen, hier wordt gewoon getoetst of je de stof beheerst.<BR/><BR/>Vraag studenten maar eens op de man of hoeveel tijd ze daadwerkelijk aan het vak besteed hebben. Zijn de studenten bijvoorbeeld bij de colleges geweest?<BR/>Ik durf te voorspellen dat het antwoord op beide vragen 'weinig' is.<BR/>Studenten moeten eens gaan studeren i.p.v. om de haverklap te klagen dat alles zo moeilijk is.<BR/>In de toekomst zul je wel vaker met 'gortdroge' of 'saaie' teksten in aanraking komen.<BR/>Op het moment dat vierdejaarsstudenten zelfs nog moeite hebben met het boek durf ik te stellen dat dat ook wat zegt over het niveau van de studenten.<BR/><BR/>Het lijkt wel of de middelmaar regeert. <BR/><BR/>Om kort te gaan.<BR/>Studenten moeten pas serieus genomen worden op het moment dat zij de stof en docenten ook serieus nemen. Geen aanwezigheid bij college en een onvoldoende? Jammer dan, volgende keer maar eens je best doen.<BR/><BR/>Wat wel kan helpen is om studenten te helpen bij het lezen van Keuning. Hoe haal je de kern nu uit de tekst? Wat zijn de belangrijke punten etc.?Unknownhttps://www.blogger.com/profile/16104864497393685599noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2728370101046062121.post-18630176326066961322008-12-13T07:26:00.000-08:002008-12-13T07:26:00.000-08:00Ik heb een kleine mededeling, in het tentamen van ...Ik heb een kleine mededeling, in het tentamen van MFO 1 is wel een vraag die tweemaal voorkomt. Het enige verschil tussen de twee vragen zijn de antwoordmogelijkheden. Hoe en wat precies weet ik niet meer, maar uit mijn hoofd gaat het om de vragen 3 en 20.Hilleke06https://www.blogger.com/profile/00448862765580286011noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2728370101046062121.post-56886731455233545662008-12-12T03:28:00.000-08:002008-12-12T03:28:00.000-08:00Hoi Erwin, lijkt mij een goed argument voor twee z...Hoi Erwin, lijkt mij een goed argument voor twee zaken:<BR/><BR/>- Maak het tentamen vooraf, en richt het onderwijs daar op in. Niet omgekeerd.<BR/>- Laat het tentamen vooraf checken.<BR/><BR/>Ik heb de indruk dat het eerste zeker niet, en het tweede vermoedelijk niet is gebeurd. Overigens ondervang je met het tweede niet dat de docenten te hoog inzetten, maar je kunt wel verifiëren of een tentamen 'maakbaar' is, of althans het maakbaarder maken.<BR/><BR/>Natuurlijk heb je daar op dit moment weinig aan. Ik heb persoonlijk een gezonde tegenzin tegen de cesuur aanpassen, maar misschien kun je in deze situatie weinig anders.Unknownhttps://www.blogger.com/profile/07342103421903651155noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2728370101046062121.post-6013770581709284682008-12-11T13:25:00.000-08:002008-12-11T13:25:00.000-08:00Bedankt Sander, goed om te weten dat zelfs 4e-jaar...Bedankt Sander, goed om te weten dat zelfs 4e-jaars Keunig erg lastig vinden. En helemaal eens met de tweede opmerking.Erwin de Beerhttps://www.blogger.com/profile/02727586019524115508noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-2728370101046062121.post-32041989032759991702008-12-11T13:00:00.000-08:002008-12-11T13:00:00.000-08:00Geef de docenten in ieder geval het volgende advie...Geef de docenten in ieder geval het volgende advies: gebruik een ander boek! Ik heb zes jaar ervaring als managementdocent in Rotterdam en ken de boeken van Keuning uit eerste hand. Maar dan niet voor eerstejaars, maar voor vierdejaars en post-hbo studenten. Zelfs die kwamen er niet doorheen: gortdroog, moeilijk geschreven en nauwelijks praktijkvoorbeelden. Dit voorschotelen aan eerstejaars is vragen om ellende.<BR/><BR/>Vlak verder ook niet uit dat bij een eerstejaarstentamen de studenten ook nog ontzettend moeten wennen aan het verschijnsel zelfstandig studeren. Zeker de eerste paar tentamens willen nog wel eens onderschat worden. Hopen dat de tweede kans beter gemaakt wordt.sanderschenkhttps://www.blogger.com/profile/06145679487557269812noreply@blogger.com